HAPPYMOOR Lokikirja: Avainsanat somessa

Avainsanat toimivat myös somessa. Avainsanat somessa auttavat brändiäsi löytymään eri hauissa, lisäksi on avainsanoja, jotka saavat ihmiset automaattisesti tykkäämään päivityksistäsi.

Hakuystävälliset avainsanat vaativat paljon työtä. Tällaisia avainsanoja ovat sanat, jotka haluat yhdistyvän tuotemerkkiisi ja sanoja, jotka ovat tärkeitä omalla alallasi, sekä avainsanoja ja lauseita, joiden avulla ihmiset etsivät myymiäsi palveluita. Esimerkiksi hotelli saattaisi haluta listautua hotellien alle, mutta myös matkailukohteiden ja majoituksen yms. sanojen alle.  Samoin voi olla tärkeätä vaikkapa tarjonnan kategorisointi käyttäen sanoja kuten luksus ja romanttinen.

Nämä avainsanat on usein helpoin määritellä eri hakukoneoptimointityökalujen avulla. Niiden avulla selviää mitkä sanat ja lauseet ovat eniten käytettyjä ihmisten hauissa. Nämä sanat ovat myös keskeinen osa sosiaalista mediaa, siksi niitä on tärkeätä käyttää päivtykisissäsi. Aina kun kirjoitamme sanan hakupalkkiin, algoritmi etsii avainsanoja määrittääkseen ne profiilit, jotka näkyvät kyseisen sosiaalisen median tulossivuilla.

Avainsanat, jotka saavat ihmiset tykkäämään päivityksistä, vaativat enemmän mututuntumaa. Tietyt avainsanat saavat yksinkertaisesti ihmiset jakamaan ja kommentoimaan helpommin. Sinun pitää löytää ne omalle kohderyhmällesi tärkeät avainsanat.

Tutkimusten mukaan (esim. Agnieszka Chwialkowska, Väitöskirja Vaasan Yliopisto 2017) tiettyjen avainsanojen näkyminen julkaisuissa saa ihmiset jakamaan ja tykkäämään ilman, että he edes lukevat koko päivitystä. Henkilökohtaisissa päivityksissä tällaisia sanoja voivat olla rakkaus ja unelmaloma. Yrityksiä koskien tällaisia sanoja voisivat olla alasta riippuen esimerkiksi AI, voimaannuttaminen, hiilijalanjälki, verkostoituminen jne. Tämä selviää vain testaamalla. Valitse siis joukko oman alasi trendisanoja ja viljele niitä sosiaalisen median päivityksissä ja seuraa samalla tarkasti tuloksia.

Vilma Gustafsson 26.09. 2018

 

Vilma  on HAPPYMOOR Miehistön kokemussuunnittelija. Vilman intohimo on  henkilökohtaisten ​​asiakaskokemusten luominen, massatuotannosta personointiin.

HAPPYMOOR Miehistö on B2B-palveluiden yrittäjistä koostuva osaajayhteisö, joka yhteiskehittää ja tuotteistaa käyttäjälähtöisiä palveluformaatteja, tekee toimeksiantoja ja omia tuotantoja sekä markkinoi, myy ja tuottaa niitä uudella tavalla yhdessä. Intohimonamme on liikuttaa ihmisiä niin tunteen tasolla kuin palaavina asiakkaina. Happymoor yhdistää yritykset ja yhteisöt jakamaan tekemistä, resursseja, osaamista ja kokemuksia luodakseen parempia asiakasmatkoja, personoidumpia kokemuksia, parempia asiakaspolkuja ja onnellisempia asiakkaita yhdessä. Happymoorin asiakkaita ovat esimerkiksi Espoon kaupunkiHelsingin kaupungin liikelaitos STARA ja teknologiayritys Islet Group Oy