Laatu ja asiantuntijuus eivät riitä, tueksi tarvitaan tarina

Brändinsä uudistanut Islet: Laatu ja asiantuntijuus eivät riitä, tueksi tarvitaan tarina

Nyt Isletiksi nimensä vaihtanut BPS Consulting teki kolme vuotta sitten ICT-alalla harvinaisen sukupolvenvaihdoksen, joka on ollut liiketoiminnallinen menestys. Kun tehokaksoset Janina ja Tommi Luoto ottivat yrityksen ohjakset käsiinsä, he halusivat seuraavaksi tuoda Isletin brändin ajantasalle henkimään sen uutta raikkautta, kasvua ja edelläkävijyyttä. Kumppaniksi työhön valittiin Happymoor.

Happymoor Miehistö lähti yhdessä kansainvälisesti toimivan Isletin tiimin kanssa toteuttamaan Isletin brändiuudistusta hyödyntäen tarinalähtöistä palvelumuotoilua eli tarinallistamista. Tarinallistamalla synnytetty Isletin ydintarina ohjaa yrityksen toiminnan kehittämistä, asiakaskokemuksen suunnittelua ja antaa tarinallisen muodon ja punaisen langan niin Isletin palveluprosesseille, fyysiselle ja digitaaliselle palveluympäristölle kuin markkinointiviestinnällekin.

“Haastamme toimialan tavan toimia ja erotumme perheyrityksenä kilpailijoista paitsi alalle poikkeuksellisen pitkällä historialla, myös tavalla miten persoona saa näkyä projekteissamme. Halusimme brändiuudistuksessa jotain erilaista ja uutta, ja sitä myös saimme.”, kertoo Isletin toimitusjohtaja Janina Luoto.

Isletin tarinan hahmoiksi muodostuivat raikas saari ja sillä toimivat kokemuksen karaisemat saaristolaiset, isletterit, jotka yhteisönä koostuvat paitsi Isletin työntekijöistä myös asiakkaista ja partnereista. Toiminnanohjausjärjestelmien ja kasvavien teknologioiden parissa työskentelevän Isletin palvelut taas näkyvät tarinassa ympäröivän meren pinnan alla olevana rikkaana luonnon ekosysteeminä.

Saaristolaisuuden ympärille rakennettiin uusi ilme, pääviestit ja uudet verkkosivut. Ydintarina ja tarinateemat näkyvät kaikessa, niin uuden brändin lanseerauksessa yrityksen 20 v. gaalassa, kuin toimitiloissa, pukeutumisessa, viestintästrategiassa ja sosiaalisen median kanavissa.

“Happymoorin tapa yhdistää brändiuudistuksessa strategiatyöskentely, tarinalähtöinen palvelumuotoilu, markkinointiviestintä, elämystuotanto ja muutosjohtaminen on ainutlaatuinen ja osoittautui erinomaiseksi tavaksi tuulettaa ja kirkastaa toimintamme ja palveluidemme kokonaisuutta. Kun myös Happymoorin työskentelyprosessi on tarinallistettu ja digitaalisella alustalla, jokainen työntekijöistämme sai äänensä kuuluville sijainnistaan riippumatta ja tällainen iso strategiaprojekti tuntui koko henkilöstölle kevyeltä, hauskalta ja erittäin innostavalta”, sanoo Janina Luoto.

“Islet lähti rohkeasti viemään tarinallistamiseen liittyvää dramatisointia, juonellisuutta ja elämyksellisyyttä liiketoimintansa ytimeen ja palvelun tasolle, mikä on B2B-puolella Suomessa vielä uutta. Se vahvistaa heidän viestiään uraauurtavana esikuvana teknologian maailmassa.“, sanoo Happymoorin Head of Storification Anne Kalliomäki.

Happymoor Miehistöstä Islet-projektissa työskentelivät projektin luotsina toiminut bisnes- ja kokemusmuotoilija Jannika Joutsenniemi, kokemusmuotoilijat Anne Kalliomäki, Pia Pihlaja, Vilma Gustafsson, Milla Kissaniitty, Markku Luola, Robin Flykt, Mira Vorne, Jussi Paakkinen, Heli Hirvelä, John Tackman sekä muutosvalmentaja Miia Hirvonen.

Uusi Islet Group:
isletgroup.fi
We are Islet

HAPPYMOOR Miehistö on B2B-palveluiden yrittäjistä koostuva osaajayhteisö, joka yhteiskehittää ja tuotteistaa käyttäjälähtöisiä palveluformaatteja, tekee toimeksiantoja ja omia tuotantoja sekä markkinoi, myy ja tuottaa niitä uudella tavalla yhdessä. Intohimonamme on liikuttaa ihmisiä niin tunteen tasolla kuin palaavina asiakkaina. Happymoor yhdistää yritykset ja yhteisöt jakamaan tekemistä, resursseja, osaamista ja kokemuksia luodakseen parempia asiakasmatkoja, personoidumpia kokemuksia, parempia asiakaspolkuja ja onnellisempia asiakkaita yhdessä. Happymoorin asiakkaita ovat esimerkiksi Espoon kaupunki, Helsingin kaupungin liikelaitos STARA ja teknologiayritys Islet Group Oy

Islet Group Oy tarjoaa suurille ja keskisuurille yrityksille sekä julkisille toimijoille teknologiapalveluita ja -ratkaisuja. Vuonna 1998 perustetun Isletin liikevaihto oli 1,7 miljoonaa euroa vuonna 2017. Isletissä työskentelee vakituisesti 20 henkilöä sekä sen projekteissa lisäksi noin 30 yhteistyökonsulttia. Isletin toimistot sijaitsevat Helsingissä ja Unkarissa. Isletin asiakkaita ovat muun muassa Transmeri, ABB, Lumene ja Servica