LOKIKIRJA: Ihmisten innostaminen

Ihmisten innostaminen – kovin mahdollinen osaaminen

Ihmisten innostaminen ei ole mitään pehmoilua vaan kovin mahdollinen osaaminen, jonka rahalliset tulokset ovat omaa luokkaansa, vaikka niiden mittaaminen ei aina niin yksiselitteistä olekaan. Tehtävänä innostaminen ei ole kaikille helppo, mutta hyvä uutinen on, että se on kaikkien opittavissa.

Olen urani varrella kuullut monenlaisia versioita siitä, miten ihmisten innostaminen on ”ohutta yläpilveä”, joka ei ”oikeita töitä” juuri kosketa. Nykyään tekee jo mieli huutaa ääneen tämän kuullessaan. Ihmisten innostaminen on kaukana kukkapuukenkähöpöhöpöstä – se jos joku tuo juuri lisää sinne viivan alle ja vielä lukemattomin eri tavoin. Innostunut ihminen sukeltaa kyllä sinne konkretiaan ja upeasti.

Tunnettu tosiasia on, että jos ihminen on motivoitunut työstään, hän antaa itsestään enemmän kuin epämotivoituneena. Kun innostumme jostain kunnolla, olemme halukkaita laittamaan itsemme peliin asian puolesta – ideoimme, kokeilemme, olemme rohkeita, teemme paljon ja yleensä saamme myös paljon aikaan. Mitä muuta työnantaja voi toivoa? Todennäköisyys, että syntyy jotain huikeaa myös viivan alle, on niin suuri, että on hullua olla panostamatta tuon innostuksen synnyttämiseen.

Ilo ei pääty edes tähän. Innostunut ihminen voi paremmin kuin epämotivoitunut ja tämä vähentää poissaoloja – sekä fyysisiä että henkisiä. Lisää siis rahaa viivan alle; sairauspäivän hinta on keskimäärin 300 euroa ja henkinen poissaolokin maksaa, koska ihminen jättää merkittävän osan potentiaalistaan silloin käyttämättä työhön eli tekee vain sen, mikä on tehtävä työpaikan säilyttämiseksi. Tähän saattaa riittää jo vaikkapa viidennes siitä, mitä henkilö oikeasti kykenisi antamaan, jos hän olisi siihen motivoitunut. Aikaa saattaa kulua pahan olon purkamiseen, tyytymättömyys tarttuu ja ja samalla se helposti leviää muuhun työyhteisöön. Aikaa saattaa kulua työaikana myös uuden työpaikan etsimiseen, hakemusten suunnitteluun ja haastatteluihin. Sitten saattaa tulla vielä se lähtö. Rekrytointi on kallista ja perehdyttäminen kestää. Viivan alle jää jatkuvasti vähemmän. Ja jos tilannetta ei saada parannettua, todennäköisyys on, että uusia epätoivottuja lähtöjä on edessä.

Palataan innostamisen taidon jalouteen. Innostuneisuus on tarttuvaa eli mitä enemmän työyhteisössä on innostuneita yksilöitä, sen todennäköisemmin myös organisaatio menestyy. Innostuneet ihmiset ovat myös muille merkki jostain, mihin he haluavat päästä osalliseksi – hyvien resurssien saaminen saattaa helpottua, kun omat työntekijät hoitavat pyytämättä sitä kuuluisaa employer brandingia paremmin kuin mitkään kampanjat. Tyytyväiset ihmiset yleensä palvelevat myös asiakkaita paremmin kuin tyytymättömät. Kiling kiling. Kaiken innostuksen välillisesti luoman kassavirran laskeminen matemaattisin kaavoin voi olla vaikeaa, mutta se ei vähennä senttiäkään sen arvoa.

Ei siis muuta kuin henkilöstöä innostamaan! Hetkinen, miten se sitten tehdään? Luottamus? Arvostus? Kommunikointi? Niistä kannattaa aina aloittaa. Pieniä sanoja, suuria vaikutuksia.

Ja oleellinen erityispiirre moneen muuhun kehittämiseen verrattuna: henkilöstön innostamista ei voi missään määrin delegoida konsulteille tai muille ulkopuolisille tahoille, vaan se pitää kyetä tekemään ihan itse. Kaikki meistä eivät ole synnynnäisiä cheerleadereita, mutta hyvä uutinen on, että siinä missä jotkut asiat ovat meille luontaisia vahvuuksia ja jotkut eivät, viime kädessä tässä asiassa ratkaisee ainoastaan ja vain se oma asenne. Jos haluat osata innostaa, osaat. Tai ainakin opit. Aloita vaikka googlaamalla growth mindset.

Miia Hirvonen
Muutosvalmentaja

HAPPYMOOR Miehistö on yrittäjistä koostuva osaajayhteisö, joka yhteiskehittää ja tuotteistaa käyttäjälähtöisiä palveluformaatteja, tekee toimeksiantoja ja omia tuotantoja sekä markkinoi, myy ja tuottaa niitä uudella tavalla yhdessä. Intohimonamme on liikuttaa ihmisiä niin tunteen tasolla kuin palaavina asiakkaina. HAPPYMOOR yhdistää kaupungit, yritykset ja yhteisöt jakamaan tekemistä, resursseja, osaamista ja kokemuksia luodakseen parempia asiakasmatkoja, personoidumpia kokemuksia, parempia asiakaspolkuja ja onnellisempia asiakkaita yhdessä.

 

Ilmoittaudu historian ensimmäiseen HAPPYMOOR HOURIIN ma 10.6.2019 klo 17.00-19.00