Uskallatko sinä tarinallistaa omaa bisnestäsi?

HAPPYMOOR Miehistön Head of Story Design Anne Kalliomäki kirjoittaa Kauppalehti debatissa suomalaisyritysten uskalluksen puutteesta heittäytyä tarinallistamiseen eli oman bisneksensä tarinalähtöiseen palvelumuotoiluun. Tarinallistaminen on yrityksen liiketoiminnan strategista muotoilua, jossa yrityksen ydintarinaa hyödynnetään parempien asiakasreittien, kokemuksien ja onnellisempien asiakkaiden luomiseksi.

Tarinaksi muotoiltu palvelu on helppo käyttää, myydä ja ostaa. Se herättää tunteita, viihdyttää ja erottuu. Tarinallistamisen avulla voidaan luoda siltaa fyysisen ja digitaalisen palvelun välille. Samalla se luo pohjan kestävälle markkinoinnille, jossa sitoudutaan yrityksen ydintarinaan, muistuttaa Anne.

Tarinallistaminen ei ole vain yrityksen verkkosivuille kirjoitettu tarina tai markkinointiviestinnän kampanja, vaan tarinallista muotoa hyödynnetään paitsi palveluprosesseissa ja fyysisissä tai digitaalisissa kohtaamisissa, myös työntekijöiden sitouttamisessa tarinatekemään yhteistä päämäärää tai miten asiakkaat otetaan mukaan kohtaamisissa.

Olemme tottuneet siihen, että vain faktat myyvät. Me ihmiset emme kuitenkaan ole niin järkeviä olentoja, kuin haluamme itsellemme uskotella. Kaipaamme viihdettä, irtiottoja ja elämyksiä, joita fiktio tarjoaa. Siksi sitä ei kannata jättää hyödyntämättä myöskään yritysten liiketoiminnassa, jatkaa Anne.

Miten asian laita on sinun yrityksessäsi? Hyödynnätkö sinä tarinallistamista liiketoimintasi kehittämiseksi? Jos et, kiinnostaisiko sinua?

HAPPYMOOR Telakalla uudistat alustasi eli tarinallistat ja brändäät, muotoilet nykyistä ja uutta tarjontaa. HAPPYMOOR Places -palvelumme kehittävät parempia asiakasreittejä ja personoidumpia kokemuksia alueellisesti yhdessä HAPPYMOOR Satamaan saapuneiden kauppiaiden kanssa.

Kysy lisää palveluistamme!
Lue Kauppalehden koko juttu!