HelsinkiIn yhdisti pääkaupunkiseudun elämystoimialan kilpailijat

KIPINÄ HAPPYMOORIIN SYTTYI JO 2005

Ainutlaatuinen pääkaupunkiseudun matkailukohteiden itse perustama HelsinkiIN -yhteistyöryhmä luotiin, jotta voitaisiin tehdä yhteistä markkinointia ja tuotteita parempien asiakasreittien synnyttämiseksi Helsingissä. Se oli todellinen aikansa edelläkävijä yhdistäessään kilpailijat suunnittelemaan markkinoinnin tekemistä ja jakamaan tekemistä houkutellakseen matkailijoita pääkaupunkiseudulle.

Projekti

HelsinkiIn -yhteistyöhanke

Ajankohta

2005-2007

Kumppanit

Pääkaupunkiseudun matkailukohteet

MITEN KAIKKI ALKOI

HelsinkiIN sai alkunsa, kun pääkaupunkiseudun isoimpien elämyskohteiden markkinointipäälliköt Linnanmäen Sari Viljanen, SEA LIFEn Vilma Gustafsson ja Korkeasaaren eläintarhan Jannika Joutsenniemi päättivät, että oli aika tehdä yhteistyötä luokkaretkien suhteen, jotta  luokkaretkeläiset saataisiin suuntaamaan pääkaupunkiseudulle ja viihtymään siellä pidempään ja paremmin. Vertailukohde haettiin Göteborgista Lisebergin ja Universeumin, hotellien ja SL:n ym. yhteistyöstä, jossa yhteismarkkinoinnin lisäksi oli kehitetty uusia palveluita, joita myytiin yhteisen digitaalisen palvelun kautta helpottaen näin ihmisten elämää.

Kutsuimme koolle kaikki pääkaupunkiseudun elämystoimijat ja majoitusliikkeet. Heti ensimmäiseen tapaamiseen saatiin tosi hyvin mukaan toimijoita ja heti alkuun päätettiin, että yhteistyötä kannattaisi tehdä enemmänkin. Ryhdyttiin suunnittelemaan yhteisiä festivaaleja, hop on hop off -bussia, esitteitä, yhteislippuja yms. Kokouksia pidettiin eri toimijoiden kohteissa ja tunnelma oli positiivinen ja innostunut. Toiminnan vetäminen oli muutaman aktiivisen vastuulla. Suunnitelmia oli paljon, mutta haasteena oli saada asioita tapahtumaan. Lopulta yhteinen tuotos oli helsinkiin.fi -nettisivusto sekä yhteinen luokkaretkikampanja.

Aidosti asiakkaan kokemusta palvelevien asiakasreittien tuottaminen, olivat asiakkaat sitten perheitä sinkkuja, pareja tai kaveriporukoita, vaatii yhteistyötä alueellisesti yli toimialojen. Asiakkaiden ajasta kilpaillaan minkä vuoksi kokemusten sisällöt ovat erityisen tärkeitä. Tärkeätä on saada ihmiset liikkeelle useammin ja tarjota syitä tulla uudestaan.

Kokemusmuotoilija, perustaja Vilma Gustafsson, HAPPYMOOR

Uusien palveluiden ja tuotteiden kehittäminen oman liiketoiminnan pyörittämisen rinnalla sekä niiden markkinointi vaatii paljon resursseja ilman tietoa uutuuksien menestymisestä. Siksi kilpailijoiden kannattaakin yhteiskehittää ja luoda kysyntää uusille palveluille yhdessä, jolloin kustannuksia voidaan jakaa, ROI-aika todennäköisesti lyhenee ja onnistumisen todennäköisyys kasvaa.

Kapteeni, bisnes- ja kokemusmuotoilija, perustaja Jannika Joutsenniemi, HAPPYMOOR

KESKEISET OPIT

  • Kilpailijijoiden on tärkeätä tehdä yhteistyötä kun tavoite on yhteinen.
  • Alueellisen yhteisön ja yhteistyötä vetämään tarvitaan kaupallisen intressin omaava vetäjä ja osatuottaja, jolloin varmistetaan projektin lopputulos.
  • Kaupungin rooli on houkutella toimijoita, tuoda uskottavuutta, tarjota resursseja tekemiseen, toimintaa tukevia taloudellisia resursseja kuin tiloja ja tarjoiluja.
  • Heti alkuun tulee sopia yhteistyön tavoitteet ja laatia vuosisuunnitelmat.
  • Varmistetaan yritysten kiinnostus, kun toiminta yrityslähtöistä sekä pureutuu siihen, ettei vain markkinoida vaan tekeminen aidosti kasvattaa myyntiä tuo myös uusia tulonlähteitä.
  • Mukana olevien toimijoiden on varattava aikaa ja resursseja tekemisensä kehittämiseen, jotta tavoitteet toteutuvat.

HAPPYMOOR MIEHISTÖ

HAPPYMOORIN perustajat Vilma Gustafsson ja Jannika Joutsenniemi olivat jo 2005 mukana luomassa aivan uutta yhteistyöhön perustuvaa markkinointia.

Lisätiedot
Jannika Joutsenniemi
040 7003202
jannika@happymoor.com

HelsinkiIN yhteisössä olivat mukana mm. Linnanmäki, SEA LIFE, Korkeasaaren eläintarha, Suomenlinna, Serena, Heureka, Tapanilan Urheilukeskus, Ateneum, Kansallismuseo, Emma, Tropicario, Helsinki Expert, Sokos Hotels, Radisson SAS, VR sekä Helsingin kaupungin matkailu. HAPPYMOORin perustajat Vilma Gustafsson ja Jannika Joutsenniemi olivat mukana yhteistyössä Sea Lifen ja Korkeasaaren edustajina.

HAPPYMOOR rakentaa Satamaa, jossa yritykset ja kaupungit jakavat tekemistä, resursseja, osaamista ja kokemuksia luodakseen parempia asiakasreitteijä, personoidumpia kokemuksia ja onnellisempia asiakkaita ja asukkaita. HAPPYMOORin perustajilla Jannika Joutsenniemellä ja Vilma Gustafssonilla on pitkä kokemus elämys- ja viihdealalta, ml. elämyskohteet, matkailu, hotelli- ja ravintolatoiminta, elokuva, tv, musiikki sekä tapahtumat.