LOKIKIRJA: 5 huomioitavaa asiaa väreistä graafisessa suunnittelussa

Miten vaikuttaa väreillä ihmisten käyttäytymiseen ja saada ihmiset reagoimaan tietyllä tavalla? Huomioi nämä 5 seikkaa väreistä graafisessa suunnittelussa ja saat väriopin teorian hyödyt käytäntöön.

 

1. Väripsykologia

Aloitetaan tunteesta ja symboliikasta. Kaikilla väreillä on jokin tunnemerkitys, johon se yleisesti yhdistetään. Värit vaikuttavat tunteisiimme, päätöksiimme ja tekemisiimme.

Punainen: intohimo, huomio, tärkeys
Keltainen: iloisuus, optimistisuus, kepeys
Sininen: turvallisuus, vakaus, muodollisuus
Violetti: arvokkuus, ylellisyys, hengellisyys

Lue lisää värien psykologisesta merkityksestä kattavalta coloria.net -värisivustolta.

 

2. Yrityksesi tai tuotteesi brändipersoona

Ajattele yritystäsi tai tuotettasi henkilönä: keitä he ovat? Mikä heille on tärkeää? Miltä brändisi kuulostaa ja näyttää, mistä brändisi keskustelee?

Psykologi Jennifer Aakerin tutkimuksen mukaan brändipersoonia on viisi: vilpittömyys, jännitys, pätevyys, hienostuneisuus ja kestävyys. Brändipersooniin liittyvät värit hyvin tiiviisti, esim. punainen kuvastaa jännitystä, itsenäisyyttä ja mielikuvituksellisuutta ja violetti hienostuneisuutta, ylellisyyttä ja kalleutta. Käyttämällä värejä persoonan ilmentämiseen saat paremman kontaktin asiakkaaseesi.

 

3. Kilpailijoittesi värit

Toimialasta riippuen kilpailijasi suosivat tiettyjä värejä, jos heillä on värin psykologia hallussa. Aiheesta on tehty visuaalinen infokartta, jossa selkeästi erottuu kansainvälisten yritysten toimialat omilla suosituilla väreillään. Löydät kartan täältä.

Haluatko itse erottua kilpailijoistasi vai luotatko siihen että he tietävät mikä väri on toimialallasi toimivin? Kohderymäsi vaikuttaa tietenkin väripäätökseesi.

 

4. Kohderyhmäsi persoona

Keitä on kohderyhmäsi? Mikä heidän persoonansa on?

Kohderyhmät voidaan karkeasti jakaa ääripäiden mukaan: vakava – leikkisä, nuorekas – kypsä, moderni – perinteinen, feminiininen – maskuliininen, ylellinen – edullinen.

Kun persoonat ovat määritelty, voidaan värit jaotella persoonien mukaisesti. Esim. vaaleanpunainen kuvastaa enemmän feminiinistä ja nuorekasta persoonaa kuin esim. ruskea.

 

5. Värit kulttuurissa

Värien merkitystä kulttuurissa ei voi jättää huomioimatta. Esimerkiksi Suomessa väriyhdistelmä sininen ja valkoinen kertoo laadusta ja kotimaisuudesta. Huomionarvoisia seikkoja ovat myös värien uskonnollinen, poliittinen ja sosiaalisen merkitys. Väreihin liittyy myös yhteisiä sopimuksia, joita käytetään värisignaaleina kuten liikennemerkeissä, esim. punainen – varoittava, sininen – opastava tai ne liitetään omiin juhliinsa, esim. punainen – joulu, oranssi – halloween.

Lähde: ”Dimensions of Brand Personality” by Jennifer Aaker

Brändipersoonatutkimus

Milla Kissaniitty
Kokemusmuotoilija
HAPPYMOOR

HAPPYMOOR Miehistö on yrittäjistä koostuva osaajayhteisö, joka yhteiskehittää ja tuotteistaa käyttäjälähtöisiä palveluformaatteja, tekee toimeksiantoja ja omia tuotantoja sekä markkinoi, myy ja tuottaa niitä uudella tavalla yhdessä. Intohimonamme on liikuttaa ihmisiä niin tunteen tasolla kuin palaavina asiakkaina. HAPPYMOOR yhdistää kaupungit, yritykset ja yhteisöt jakamaan tekemistä, resursseja, osaamista ja kokemuksia luodakseen parempia asiakasmatkoja, personoidumpia kokemuksia, parempia asiakaspolkuja ja onnellisempia asiakkaita yhdessä.